Клетки от всяка тъкан могат да се превърнат в стволови клетки

03.02.2014 08:33
Учените с трик „назаем“ от царството на природата. Може ли регенерирането на клетките да стане реалност?

Възможността да се създадат човешки стволови клетки, които имат способността да образуват всяка клетка в тялото, може да ни позволи да възстановяваме тъканите, които са увредени вследствие на инциденти или болести. Първоначално тези клетки можеха да бъдат получени чрез различни методи, които могат да бъдат възприети като етично недопустими, но учените ето че стигнаха до откритието на модерното време. Създаването на комбинация от гени, които могат да препрограмират повечето клетки в началната им, ембрионална фаза, е истинско чудо. За момента обаче всякакви научни открития оставаха в медицинските журнали, тъй като един от гените бе свързан с рака.

Учените се фокусират върху акуратността на изискванията, нужни за получаване на клетка, която има поведението на стволова. Сега те намират много по-опростен процес: излагат клетките на киселинни условия, след което ги поставят в условия, при които стволовите клетки се развиват добре. Според японските учени само след седмица е възможно тези клетки да бъдат пренасочени да съществуват условия, при които те са дори по-гъвкави и от ембрионалните стволови клетки.

Катализаторът на този сложен процес е много необичаен. Учените са мотивирани от нещо, което работи при растенията: излагат индивидуалните растителни клетки на киселинни условия, развиват ги с хормони, които са специфични за създаването на растения.

Няма да навлизаме в подробности, но трябва да отбележим, че опитите се провеждат в строги условия с pH 5.4–5.8. Клетките престояват в такава киселинна среда за половин час и след това е поставят в средата, в която се развиват стволовите клетки. Много клетки умират и немалко не се развиват подобно на стволовите клетки. Но само за седмица оцелелите клетки започват да активират гените, които са типични за стволовите клетки.

Стволовите клетки се получават чрез потапяне на кръвни клетки в киселина. Могат да се получат клетки за различни тъкани: мозък, кожа, мускул и черен дроб. За момента научните опити са проведени само с мишки и няма тестове върху човешки клетки.

Тези новополучени клетки не се делят като стволовите клетки, но имат тяхното поведение. Тяхното инжектиране показва, че те се включват във всяка тъкан на нашето тяло и това означава, че те имат потенциала да оформят всяка една клетка. С други думи новите клетки са различен клас от познатите ни до момента клетки. Получените по новия научен метод клетки са наречени STAP клетки или плурипотентни стволови клетки, извлечени чрез стимулиране.

Учените свързани с това научно откритие са работили усърдно и описват подробно своя научен труд в два доклада. Въпреки отличните резултати обаче възникват редица въпроси като например защо множеството клетки в нашето тяло успяват да запазят своята идентичност въпреки че са изложени на киселинни условия всеки ден. Какво се случва с клетката на молекулярно ниво?

По статията работи: , последно обновена: 03.02.2014 08:35:10
Новини по темата

Готови ли сте за баровския влак Seven Stars?

Японци обещават революция при батериите

JAXA пращат говорещи роботи в Космоса

Google Street View представи шокиращите последствия от взрива във Фукушима

Voltissimo зарежда смартфони за 15 минути

Panasonic: Не се отказваме от плазмените телевизори!

Математическа формула магически изчислява живота на всяко едно нещо

Японски суперкомпютър вече номер 1 в света

Очакват 5,4% ръст на разходите за нови технологии през 2011 г.

Коментари

Все още няма коментари.

Вашето мнение:

Заглавие:

информирай ме при нов коментар
Запиши като:

Задължително поле

Кога е рожденият ден на Google

Послушва ли ни Google? Може ли Google да ви подслушва през Chrome?

Sony ликвидира всички свои магазини в Канада!

Linux Mint и CompuLab представиха мини компютър с 4 гигабайта оперативна памет!

Британците губят почти 5,4 милиарда лири, заради лоши мобилни тарифи!

Почти 20 хиляди сайта са свалени във Франция след случилото се с Charlie Hebdo.

Toyota ще учи деца да шофират с Oculus Rift!

BlackBerry се готви да представи нов телефон с плъзгаща клавиатура!

[ВИДЕО] Вижте колкото е най-голямата галактика в познатата ни вселена

Създават атомен реактор, който ще работи с разтопена сол!
noTrial.info в Google+

noTrial.bg е портал за IT новини и каталог с безплатен софтуер.
Възпроизвеждането на информация от страницата се разрешава