От 250 до 1500 лева за физически лица и от 1500 до 2000 лева за едноличен търговец или юридическо лице варира глобата при изпращане на нежелано търговско съобщение СПАМ, без изричното съгласие на потребителите.
Това каза в интервю за Агенция "Фокус" началникът на отдел "Правен" в Комисията за защита на потребителите Деян Макьов.
При повторно нарушение глобата за юридическите лица е от 1000 до 4000 лева.
По отношение на непоисканите търговски съобщения е регламентирано, че доставчикът на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща, без предварителното съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясно и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение, още при постъпването при получателя.
Макьов обясни, че Комисията за защита на потребителите има задължението да поддържа регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщение по ред, определен от Министерски съвет.
"За съжаление, такава наредба все още не е факт и е затруднена нашата работа във връзка с воденото на този регистър.
Но,
ако има такива жалби, макар и да не водим регистър, ние ще вземем мерки
и ще предприемем нужните действия", коментира Макьов.
Той допълни, че забраната се отнася до изпращането на непоискани търговски съобщения на електронни адреси, които са вписани в регистъра.
Ако даден потребител е юридическо лице и не е вписан в този регистър, няма забрана за изпращане на СПАМ до него.
Що се отнася до потребителите, то те са напълно защитени, защото ако получат СПАМ, за който не са дали разрешение, могат да подадат жалба до КЗП и ако се установи, че съобщението идва от страна- членка на Европейския съюз, то се взимат необходимите мерки срещу подателя на съобщението.
Макьов обясни обаче, че съществуват определени трудности при тези СПАМ- ове, тъй като в по-голямата си част, те пристигат от Америка или Азия и по този начин се затруднява реализирането на санкциите.