Yandex, Google-а на Русия, разработи визуална търсеща машина, която се активира само с глас и е предназначена за Facebook. Кодовото име е “Wonder,” мобилно приложение, което позволява на хората да попитат кои бизнеси са били посетени от техни приятели и какъв тип съдържание е консумирано. Въпросът е дали Facebook ще позволи използването на приложението. Политиката на социалния гигант забравява използването на данни си в търсещи машини без предварително позволение. А приложението Wonder всъщност прилича на“Nearby”, продукт на самия Facebook. Различни източници, които са се докоснали до приложението споделят различни предположения и експертни мнения. Wonder е “повече от Facebook”, което означава, че може да покаже повече традиционни резултати от търсенето или просто да използва данните от своите партниори.
Представител на Yandex споделя, че от Yandex “не могат да потвърдят или да коментират” Wonder. Те обаче признаха, че “Yandex работи по извличането на социални данни. Ние разработваме социални продукти.” Още така стана ясно, че до няколко седмици или месеца, ще приветстваме нещо ново от Yandex и това може да всъщнст вдигането на завесите на Wonder.Потребителите на приложението ще могат да търсят гласово за неща като „ресторанти в Ню Йорк, посетени от моите приятели.“ Хоризонталното разположение на точките, които се визуализират и скролването позволява на потребителите наведнъж да видят всички ресторанти, където техните Facebook приятели са се чекирали или където са се снимали. Wonderers могат също така могат да въвеждат с клавиатурата вместо да ползват гласово търсене, или просто да зададат въпрос, за да открият къде са били приятелите им.
Чрез клик върху даден обект, приложението визуализира хоризонтален стрийм от снимки и препоръки, които са били поставени от приятели. Още едно докосване и се озоваваме във Foursquare, където ни очаква карта, адрес и телефонен номер на обекта. Wonder наистина не е таргетиран само за местен бизнес както наскоро пуснатия “Nearby” на Facebook. Wonder може да ни покаже каква музика са слушали приятелите ни, да научим кои са изпълнителите на дадената песен посредством Last.fm профили, а не на последно място чудото-приложение ни предлага да си купим песни от iTunes. Да не забравяме и новините. Можем клюкарски да надникнем кои новини са били наскоро прочетени от приятели или конкретен приятел, да ги прочетем в самото приложение чрез вътрешен браузър.
През годините Yandex се придържаше към рускоговорящите пазари, пазар, на който е всъщност търсачката с най-голям пазарен дял. Делът в Русия обаче сега е едва 60%, защото Yandex срещат сериозната конкуренция на Google. Именно поради това гигантът търси растеж в друга посока. Както Google се диверсифицира в мобилното пространство и по този начин увеличи своето покритие и приходи от рекламната си мрежа, Yandex прави абсолютно същото.Yandex също е с ясен поглед към мобилния свят. Преди години купи компания, наречена SPB Software, разработчик на мобилни приложения за различни платформи и потребителски интерфейси.Картите на Yandex замениха Google на iOS устройства в Русия и позволяват функция търсене за Windows Phone устройства в страната.
Wonder звучи страхотно особено в сравнение с вътрешната търсачка на Facebook, на която, според много потребители, и липсват множество функционалности. Предстои ли скандал във връзка с надмощие? Проблемът е, че Wonder може да е прекалено страхотно и да използва твърде много данни от Facebook. През май Facebook обнови своите политики и затегна положението с използването на данни. Мълви се, че Facebook очевидно е научил, че Yandex са разработвали Wonder, и именно затова променя своите правила за ползването на информация.